06 45 63 91 94 info@savasupport.nl

Waarom TikTok goed kan zijn voor je business

Denk jij dat TikTok enkel bestaat uit dansende meisjes en grapjes uitgehaald door twaalfjarigen? Think again!  TikTok is een enorm populair platform en ik ga je uitleggen waarom het ook voor jouw onderneming een goede zet is gebruik te maken van deze app.

Ik geef het toe; ik had TikTok niet zo hoog zitten. Toch heb ik het een tijdje geleden gedownload en gebruikt om te kijken hoe het nou precies in elkaar steekt en waarom het zo’n ontzettend populair platform is. Mijn conclusie was vooral: TikTok steekt heel anders in elkaar dan ik dacht. Ja er zijn ook heel veel dansende tieners en kinderachtige grappen, maar die krijg je bijna niet te meer te zien zodra TikTok jou leert kennen.

Zelf TikTok gebruiken

Je moet TikTok de kans bieden om een beeld van jou te vormen zodat jij alleen ziet wat jij wil zien.  TikTok bepaalt je feed namelijk aan de hand van je kijkvoorkeuren- en gewoonten. Om dit te bereiken is het belangrijk alleen de filmpjes of gebruikers te kijken en te liken die je interessant vindt. De populariteit van TikTok wereldwijd is enorm, er zijn meer dan 1 miljard gebruikers, dus er is echt voor ieder wat wils. Ook op zakelijk gebied is er enorm veel te vinden! Niet alleen tips en tricks m.b.t. ondernemen in het algemeen, maar ook genoeg onderwerpen waarvan er één vast te maken heeft met jouw core business of jouw werkgebied. Kortom: zonder zelf filmpjes te uploaden is TikTok downloaden het alleen al waard. Kennis verbreden was overigens voor mij niet het enige wat ik eruit haalde, ik raakte namelijk ook enorm geïnspireerd en gemotiveerd! 

tiktak influencer
Zelf uploaden

Zelf filmpjes maken en uploaden op TikTok: you either love it or hate it. Ik heb mijzelf er ook nog niet aan gewaagd, maar er zitten enorm veel voordelen aan. Allereerst duren geplaatste video’s vanaf 15 seconden tot maximaal 160 seconden, dus er hoeft echt niet veel tijd te zitten in het maken van een video. Het bewerken van de video in de app is daarnaast ontzettend makkelijk. Je hebt veel mogelijkheden zoals het toevoegen van muziek, teksten en effecten.

 

Daarnaast kun je met TikTok een enorm publiek bereiken, vooral als je slim gebruik maakt van huidige trends, challenges en hashtags. Weet jij de juiste mensen te bereiken? Dan zitten hier potentiële klanten bij! 

computer bloem
Groeien op TikTok

De ‘Voor jou pagina’ of: ‘for you page’ (FYP) is een grote verzamelplek van filmpjes op TikTok die bij elke gebruiker een andere inhoud laat zien. Je ziet hier content van onbekenden, dus gebruikers die je niet volgt. Wat jij ziet op deze pagina is afhankelijk van wat jij opzoekt, liked en vaak bekijkt. Deze pagina wordt het meest gebruikt op TikTok, dus op deze pagina terechtkomen is wel handig als je een groter publiek wilt bereiken met je video. 

Hoe meer mensen jouw video’s bekijken en hoe meer mensen jouw video’s leuk vinden (door op ‘like’ te klikken), hoe groter de kans dat (een van) jouw video op de FYP terechtkomt. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je een groter bereik hebt, denk hierbij aan:

  • Het regelmatig posten van video’s;
  • Meedoen met trends & challenges;
  • Originele video’s uploaden die een inhoud hebben die een (grote) groep mensen boeit;
  • Het gebruiken van de juiste en trending hashtags.

 Bedenk jezelf altijd dat je gebruik moet maken van de juiste ‘taal’ en hashtags om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt. Een groot bereik op TikTok is leuk, maar heeft natuurlijk weinig zin als dit absoluut je doelgroep niet is en je er dus uiteindelijk niets uithaalt. 

Maak van te voren dus een plan om dit zo juist mogelijk aan te vliegen. Wat is je doel? Wie is je doelgroep? Welke content ben je van plan te maken? Hoe zorg je voor dat je het publiek bereikt die je wilt bereiken? Verdiep je je er eens in. Waag de sprong. 

 

Al met al was ik positief verrast door TikTok. Geef jij het ook een kans? Zoals ik al eerder aangaf, je hoeft niet te uploaden, simpelweg kijken wat erop staat is al een leuke activiteit. En stiekem staan er toch best wel grappige filmpjes op.

Een onderneming starten in de tropenjaren #1

‘Een onderneming starten terwijl je jonge kids hebt – dat lukt toch nooit? Waar haal je de tijd vandaan? En hoe houd je je ogen open met al die slapeloze nachten?’ 

Tja, ik hoorde niet alleen veel van deze vragen, ze spookten ook heus wel door mijn hoofd. Want ik was inderdaad ook héél erg moe – en ik had ook echt nergens tijd voor. De combinatie thuiswerken met twee jonge kinderen is een lastige opgave. Maar tegelijkertijd vond ik dat dit het ultieme moment was. Hét moment om de stoute schoenen aan te trekken en gewoon te beginnen. In deel 1 vertel ik je meer over mijn motivatie achter mijn onderneming.  

Als iemand mij vraagt waarom ik een eigen onderneming ben gestart, heb ik nooit een eenduidig antwoord. Ja, natuurlijk vind het ontzettend leuk om te doen. Ontzettend leuk om het spel van een ‘onderneming hebben’ uit te vinden en te spelen. Want ik weet dat ik het kan. En de wil om te slagen is enorm, dus aan motivatie geen gebrek. En misschien is het wel een beetje van  ‘zie je, ik kan het heus wel‘.
De uitdaging alleen al vind ik ontzettend leuk. Slaagt het? Top. Slaagt het niet, ook prima. Dan is het idee in ieder geval uitgevoerd en kan ik het uit mijn hoofd zetten. Het spookt namelijk  al zo lang door mijn hoofd. De ballen had ik er alleen nog niet voor. Maar er kwam een moment dat ik tegen de muur aan liep, en op dat moment hakte ik de knoop door en ging ik er gewoon voor. Nu of  nooit.

En was de timing perfect? Nee, natuurlijk niet, maar timing is nooit perfect. Als je wacht op het juiste moment, komt dat moment nooit voorbij. Was het een onhandige timing? Ja, absoluut. Ik zat thuis met twee kids, een van 2,5 jaar en een van… een paar weken. Maar uiteindelijk bleken ze mijn grootste motivator. Terwijl mijn dochter namelijk steeds ouder werd en het einde van het corona tijdperk naderde, besefte ik mij dat ik nooit meer zoveel tijd met ze zou kunnen besteden als nu. Nog maar 1,5 jaar en ze gaat naar school, om daar vervolgens pas van los te komen als ze een jaar of 18 is, wie weet nog veel langer dan dat, Met het werk wat ik toen had, was ik al 4 uur kwijt aan reistijd per dag. Mijn man is voor 7 uur ’s ochtends de deur al uit, dus dat zou betekenen dat, tegen de tijd dat mijn kids naar school gingen, ze ook nog naar zowel de voorschoolse – als de naschoolse opvang moesten. Nee, dat was mij een brug te ver. Dus ik vond het tijd om die hersenspinsels over ondernemen eens concreet te maken. 

wist je dat?

Nederland kent ongeveer 2 miljoen ondernemingen en

er zijn 667.876 vrouwelijke ondernemers

bron: KvK & CBS

Tijdens het starten van mijn onderneming ben ik een hoop hobbels en kuilen tegengekomen onderweg. Uiteindelijk bleken de mensen die mij toespraken gelijk te hebben: want tijd was inderdaad mijn grootste vijand en vaak genoeg heb ik mijn ogen niet open kunnen houden als ik achter de laptop zat. Ik heb dan ook veel langer gedaan over een training dan de bedoeling was (lees: een jaar in plaats van 4 maanden), werkte overdag voor een baas en ’s avonds voor SAVA support, gebruikte de slaapjestijd van de kinderen als werktijd en verontschuldigde mij veel te vaak vanwege een onopgeruimd huis. Behalve motivatie is er dus ook nog een ander essentieel karaktereigenschap nodig: geduld. Jezelf vergevingsgezind zijn misschien ook wel, want door het leggen van hoge latten kom je jezelf vaak genoeg tegen. De kunst is om er niet teveel bij stil te staan, gewoon door te gaan en op vaste momenten keihard te ontspannen. 

Inmiddels draait de onderneming en kan ik zeggen dat ik de opstartfase voorbij ben- ik hoef niet meer enorm te blokken voor de training of te bouwen aan mijn website en heb mijn eerste project af mogen ronden. Plezier ben ik nog geen moment verloren, hoe zwaar het ook was – en nog zal worden. 

Ik heb nog een jaar voor mijn dochter naar school gaat. Het doel: tegen de tijd dat zij naar school gaat, moet ik de vrijheid hebben om mijn eigen tijden in te delen zodat ik haar naar school kan brengen. Elke dag. 

Waarom uitbesteden loont

Taken uitbesteden, je doet het misschien liever niet. Ten eerste omdat het geld kost, maar stiekem ook omdat je het lastig vindt. Je onderneming is namelijk als je kind zo belangrijk, die geef je niet zomaar aan een vreemde. Ook al is het maar voor een uurtje per week. 

Maar wist je dat als je taken uitbesteedt
en je dus geld uitgeeft,
dit ervoor kan zorgen dat je meer geld verdient?

Het klinkt misschien gek. Dus ik ga het uitleggen.

De kleine bijzaken die bij je onderneming horen – administratie,  factureren, social media, content creëren en mailverkeer bijvoorbeeld – kosten tijd en houden je bezig, vaak langer dan gewenst. Het zijn kleine taken maar doordat het er zo veel zijn ben je er in werkelijkheid uren mee bezig. Het erge is ook nog, al deze bijzaken lonen niet direct. Sterker nog, ze zorgen ervoor dat je geld laat liggen. Dat komt wellicht doordat je deze taken eigenlijk niet leuk vindt, omdat ze moeten, of omdat je er niet goed in bent. Maar dit komt voornamelijk

omdat je minder tijd hebt voor je core business, en dat is waar je nog-te-behalen winst ligt.  

Aan je core business verdien jij uiteindelijk het meeste geld. Als je de overige taken uitbesteedt aan iemand die  er veel liefde en aandacht in stopt, merken je klanten dit ook. De klantenbinding schiet daarmee omhoog en zo vloeien er misschien zelfs wel nieuwe klanten uit. 

 Je core business is waar je goed bent, de reden dat je de onderneming bent gestart en elke dag met veel liefde uitoefent. Taken uitbesteden geeft je ruimte, letterlijk en figuurlijk.