789d562ca837d49b20e713de7a8aa3a0
7d586df4c46a716c850dd1b39cc1315d
789d562ca837d49b20e713de7a8aa3a0
7d586df4c46a716c850dd1b39cc1315d
789d562ca837d49b20e713de7a8aa3a0
7d586df4c46a716c850dd1b39cc1315d
789d562ca837d49b20e713de7a8aa3a0
7d586df4c46a716c850dd1b39cc1315d
Hoe je (gratis) een Instagram puzzel kunt maken
In deze blog leg ik je uit hoe je gemakkelijk een eigen Instagram puzzel kunt maken waardoor jouw Instagram feed gaat opvallen! Helemaal gratis.
Instagram gebruikers hechten waarde aan een mooie, nette Instagram feed. Dit straalt namelijk je persoonlijkheid uit en toont daarnaast aan dat je er tijd en aandacht aan besteedt. Belangrijk voor jou als ondernemer, dit trekt namelijk potentiele klanten aan. Deze potentiele klanten zullen je eerst gaan volgen voordat ze iets bij je willen kopen. Des te belangrijker dat je bezoekers op ‘volgen’ gaan klikken. Daar kan een mooie Instagram feed zeker bij helpen.
Een puzzel op je feed is eigenlijk een serie foto’s of content wat samen valt als een soort puzzel op je feed. Het zijn verschillende elementen maar het sluit allemaal bij elkaar aan met als resultaat: een mooi en bijzonder uiterlijk. Ik ga je uitleggen hoe je dit gemakkelijk en gratis zelf kunt ontwerpen!



Laten we beginnen!
Stap 1: Starten in Canva
We beginnen de Instagram puzzel in een online ontwerptool. Ik maak hiervoor gebruik van Canva. Canva is grotendeels gratis in gebruik. Ik raad je een betaald account ten harte aan als je voor je onderneming vaak ontwerpt, maar in principe is dit niet nodig voor een leuke Instagram puzzle.
We beginnen gewoon op de homepage van Canva met het starten van een nieuw ontwerp waarvan je zelf de maten mag bepalen. Je drukt hiervoor op ‘aangepast formaat’:
Vervolgens ga je de hoogte en breedte van de gewenste afbeelding invullen. De breedte voor elk soort puzzel (dus 9, 12 of 15- delig) is altijd 3240 pixels. De hoogte is afhankelijk van hoe groot je wilt dat je puzzel wordt. Zie hieronder de maten voor de hoogte:
3-delig: 1080 px
6-delig: 2160 px
9-delig: 3240 px
12-delig: 4320 px
15-delig: 5400 px
Druk vervolgens op ‘nieuw ontwerp maken’.
Stap 2: raster aanbrengen
We gaan nu een raster aanbrengen, zodat je goed kunt zien hoe het geheel eruit komt te zien, maar ook hoe je elke post los van gaat vullen. Het raster gaan we later weer verwijderen.
Rasters kan je als volgt vinden: je gaat eerst naar ‘elementen’ links in het menu. Zoek op ‘raster’ waarna je op ‘alles bekijken’ drukt.
Ga nu op zoek naar het raster die je nodig hebt, dit is afhankelijk van welk formaat puzzel je wilt maken. Het vergt even wat scrollwerk, er zijn namelijk een hoop rasters.
Ik heb voor dit voorbeeld een 9-delig raster uitgekozen, want ik ga een 9-delige puzzel maken. Vervolgens geef ik elk vakje een kleur. Dit is later niet meer zichtbaar, dus je kunt hier gewoon random kleuren uitkiezen. Wel moet elk vakje een aparte kleur zijn.
Stap 3: Ontwerpen
Voordat we beginnen met ontwerpen, gaan we alle vakken in het raster kleur geven. Dit doe je random, dus kies de meest uiteenlopende kleuren. Het raster verwijder je later toch. Het raster is er puur om te zien hoe de losse posts eruit komen te zien. Je maakt natuurlijk wel één geheel, echter de posts zullen allemaal los moeten worden geupload op je feed. Dit kan ineens, maar je kunt er ook voor kiezen dit uit te smeren. Zie onder een voorbeeld (van een 3-delig raster):
Op naar het leuke werk: het ontwerpwerk! We starten met de achtergrond. Met het raster nog steeds voor je valt een eventueel ingestelde achtergrond kleur wel een beetje weg. Maar de elementen die je nu gaat plaatsen niet. Plaats leuke elementen en lijsten zodat je later foto’s kunt plaatsen.
Zie hieronder hoe het er bij mij nu uit ziet.
Laten we verder gaan met het vullen van de lijsten die je hebt toegevoegd. Je kunt hier eigen foto’s toevoegen, maar ook een van de stockphotos die Canva biedt. Je mag je ontwerp natuurlijk geheel naar eigen wens invullen, maar ik raad je wel aan een afwisseling te maken met afbeeldingen en tekst.
Als je tevreden bent met de basis tot zover, is het tijd om het raster weg te halen. Het raster was er natuurlijk vooral voor bedoeld om te zien hoe je puzzle straks wordt gesplit in een X aantal stukjes, in mijn geval 9. Als de basis klaar is, heeft het geen functie meer. Als je toch nog elementen of teksten wil toevoegen, is het wel zo handig als je het raster laat staan.
Na het verwijderen van het raster kan je bij ‘achtergrond’ (in het menu) een achtergrond(kleur) kiezen.
Je kunt nu natuurlijk nog het een en ander wijzigen naar smaak. Maar eigenlijk hoop ik dat je gewoon super tevreden bent!
Als dit zo is, kun je overgaan tot het downloaden van je ontwerp. Zorg ervoor dat je hem download in een PNG formaat.
Zie hieronder mijn 9-delige ontwerp.
Stap 4: Splitten
Om de afbeelding te splitten gaan we naar Pinetools.
Zie in de afbeelding hieronder waar je op moet letten. Allereerst upload je je gemaakte bestand. Rechts stel je in hoe je je afbeelding gesneden wilt hebben. In mijn geval dus 3 horizontaal en 3 verticaal. Vervolgens druk je onderin op ‘Split image’ waarna je de bestanden kunt downloaden.
Als het goed is heb je nu een X aantal bestanden die je kunt gaan uploaden op je Insta! Helemaal klaar dus!
Hopelijk heb je plezier gehad met het ontwerpen van je Instagram puzzle. Mocht je toch nog vragen hebben of graag willen dat iemand anders je feed aankleed dan hoor ik graag van je, want ik help je met liefde!
Liefs,
Savannah
Waarom TikTok goed kan zijn voor je business
Denk jij dat TikTok enkel bestaat uit dansende meisjes en grapjes uitgehaald door twaalfjarigen? Think again! TikTok is een enorm populair platform en ik ga je uitleggen waarom het ook voor jouw onderneming een goede zet is gebruik te maken van deze app.
Ik geef het toe; ik had TikTok niet zo hoog zitten. Toch heb ik het een tijdje geleden gedownload en gebruikt om te kijken hoe het nou precies in elkaar steekt en waarom het zo’n ontzettend populair platform is. Mijn conclusie was vooral: TikTok steekt heel anders in elkaar dan ik dacht. Ja er zijn ook heel veel dansende tieners en kinderachtige grappen, maar die krijg je bijna niet te meer te zien zodra TikTok jou leert kennen.
Zelf TikTok gebruiken
Je moet TikTok de kans bieden om een beeld van jou te vormen zodat jij alleen ziet wat jij wil zien. TikTok bepaalt je feed namelijk aan de hand van je kijkvoorkeuren- en gewoonten. Om dit te bereiken is het belangrijk alleen de filmpjes of gebruikers te kijken en te liken die je interessant vindt. De populariteit van TikTok wereldwijd is enorm, er zijn meer dan 1 miljard gebruikers, dus er is echt voor ieder wat wils. Ook op zakelijk gebied is er enorm veel te vinden! Niet alleen tips en tricks m.b.t. ondernemen in het algemeen, maar ook genoeg onderwerpen waarvan er één vast te maken heeft met jouw core business of jouw werkgebied. Kortom: zonder zelf filmpjes te uploaden is TikTok downloaden het alleen al waard. Kennis verbreden was overigens voor mij niet het enige wat ik eruit haalde, ik raakte namelijk ook enorm geïnspireerd en gemotiveerd!

Zelf uploaden
Zelf filmpjes maken en uploaden op TikTok: you either love it or hate it. Ik heb mijzelf er ook nog niet aan gewaagd, maar er zitten enorm veel voordelen aan. Allereerst duren geplaatste video’s vanaf 15 seconden tot maximaal 160 seconden, dus er hoeft echt niet veel tijd te zitten in het maken van een video. Het bewerken van de video in de app is daarnaast ontzettend makkelijk. Je hebt veel mogelijkheden zoals het toevoegen van muziek, teksten en effecten.
Daarnaast kun je met TikTok een enorm publiek bereiken, vooral als je slim gebruik maakt van huidige trends, challenges en hashtags. Weet jij de juiste mensen te bereiken? Dan zitten hier potentiële klanten bij!

Groeien op TikTok
De ‘Voor jou pagina’ of: ‘for you page’ (FYP) is een grote verzamelplek van filmpjes op TikTok die bij elke gebruiker een andere inhoud laat zien. Je ziet hier content van onbekenden, dus gebruikers die je niet volgt. Wat jij ziet op deze pagina is afhankelijk van wat jij opzoekt, liked en vaak bekijkt. Deze pagina wordt het meest gebruikt op TikTok, dus op deze pagina terechtkomen is wel handig als je een groter publiek wilt bereiken met je video.
Hoe meer mensen jouw video’s bekijken en hoe meer mensen jouw video’s leuk vinden (door op ‘like’ te klikken), hoe groter de kans dat (een van) jouw video op de FYP terechtkomt. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je een groter bereik hebt, denk hierbij aan:
- Het regelmatig posten van video’s;
- Meedoen met trends & challenges;
- Originele video’s uploaden die een inhoud hebben die een (grote) groep mensen boeit;
- Het gebruiken van de juiste en trending hashtags.
Bedenk jezelf altijd dat je gebruik moet maken van de juiste ‘taal’ en hashtags om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt. Een groot bereik op TikTok is leuk, maar heeft natuurlijk weinig zin als dit absoluut je doelgroep niet is en je er dus uiteindelijk niets uithaalt.
Maak van te voren dus een plan om dit zo juist mogelijk aan te vliegen. Wat is je doel? Wie is je doelgroep? Welke content ben je van plan te maken? Hoe zorg je voor dat je het publiek bereikt die je wilt bereiken? Verdiep je je er eens in. Waag de sprong.
Al met al was ik positief verrast door TikTok. Geef jij het ook een kans? Zoals ik al eerder aangaf, je hoeft niet te uploaden, simpelweg kijken wat erop staat is al een leuke activiteit. En stiekem staan er toch best wel grappige filmpjes op.
Waarom uitbesteden loont
Taken uitbesteden, je doet het misschien liever niet. Ten eerste omdat het geld kost, maar stiekem ook omdat je het lastig vindt. Je onderneming is namelijk als je kind zo belangrijk, die geef je niet zomaar aan een vreemde. Ook al is het maar voor een uurtje per week.
Maar wist je dat als je taken uitbesteedt
en je dus geld uitgeeft,
dit ervoor kan zorgen dat je meer geld verdient?

Het klinkt misschien gek. Dus ik ga het uitleggen.
De kleine bijzaken die bij je onderneming horen – administratie, factureren, social media, content creëren en mailverkeer bijvoorbeeld – kosten tijd en houden je bezig, vaak langer dan gewenst. Het zijn kleine taken maar doordat het er zo veel zijn ben je er in werkelijkheid uren mee bezig. Het erge is ook nog, al deze bijzaken lonen niet direct. Sterker nog, ze zorgen ervoor dat je geld laat liggen. Dat komt wellicht doordat je deze taken eigenlijk niet leuk vindt, omdat ze moeten, of omdat je er niet goed in bent. Maar dit komt voornamelijk

omdat je minder tijd hebt voor je core business, en dat is waar je nog-te-behalen winst ligt.
Aan je core business verdien jij uiteindelijk het meeste geld. Als je de overige taken uitbesteedt aan iemand die er veel liefde en aandacht in stopt, merken je klanten dit ook. De klantenbinding schiet daarmee omhoog en zo vloeien er misschien zelfs wel nieuwe klanten uit.
Je core business is waar je goed bent, de reden dat je de onderneming bent gestart en elke dag met veel liefde uitoefent. Taken uitbesteden geeft je ruimte, letterlijk en figuurlijk.